George Clinton & Parliament Funkadelic, Atari Teenage Riot, Saul Williams, Lech Janerka, prezentacja wytwórni Glitterbeat Records, najciekawsi artyści ze wschodnich rynków muzycznych, dyskusja nad współczesnym znaczeniem i kondycją protest songów, premierowe koncerty oraz międzynarodowe kooperacje, do tego spotkania literackie, wystawy, kino oraz warsztaty muzyczne. Tak w jednym zdaniu można zapowiedzieć tegoroczną edycję Festiwalu Wschód Kultury – Inne Brzmienia, który odbędzie się w Lublinie w dniach 28 czerwca – 1 lipca 2018.

Wśród gwiazd tegorocznej edycji festiwalu usłyszymy jednego z najwybitniejszych prekursorów funku – George’a Clintona, który zagra wraz z ponad dwudziestoosobową orkiestrą Parliament Funkadelic. W świecie muzycznym hasło „żywa legenda” często bywa nadużywane, zwłaszcza obecnie, kiedy co drugi młody wykonawca aspiruje do tego tytułu już po wydaniu pierwszej płyty. Lista tych prawdziwych legend i ikon muzyki jest znacznie krótsza, ale George Clinton z pewnością się na niej znajduje. Członek Rock & Roll Hall of Fame, klawiszowiec, wokalista, autor tekstów, producent muzyczny zagra w Lublinie w piątek 29 czerwca.

Na przełomie czerwca i lipca w ramach Festiwalu Wschód Kultury – Inne Brzmienia wystąpią także pionierzy nurtu digital hardcore, kultowe Atari Teenage Riot. Ich koncerty to mocne elektroniczne brzmienie, punkowy przekaz i spektakularne wizualizacje. W swojej twórczości połączyli gitarowy punk i hard core z ciężką elektroniką, tworząc podwaliny nowego gatunku. W swoją muzykę wplatali dodatkowo także elementy hip-hopu, breakbeatu, noise’u, a nawet disco oraz mocny anarchistyczno-antynazistowski przekaz. Podobnie jak George Clinton, pochodząca z Berlina formacja przyjedzie do Lublina na jedyny polski koncert.

Niezwykłym przeżyciem będzie też bez wątpienia koncert Saula Williamsa – czołowego artysty współczesnej sceny nowojorskiej, poety, muzyka, rapera, pisarza i aktora w jednej osobie. Saul Williams to jeden z najważniejszych, najbardziej wpływowych głosów współczesnej Ameryki. Jego sztuka i przekaz dotarły wraz z nim m.in. do Białego Domu, opery w Sydney, Luwru czy Lincoln Center. W Lublinie zobaczymy jego solowy występ i będzie to z pewnością jeden z kluczowych momentów tegorocznych Innych Brzmień.

Każdego roku częścią festiwalu jest prezentacja wytwórni płytowej, wyróżniającej się na światowym rynku muzycznym. W tym roku wybór padł na Glitterbeat Records – jeden z najprężniej działających labeli, specjalizujących się w brzmieniach afrykańskich, arabskich oraz w muzyce nowoczesnej. Takie brzmienia zaprezentują cztery zespoły. Usłyszymy mocny przekaz od Chrisa Eckmana, Murata Ertela i Hugo Race’a z Dirtmusic, żywiołowy skład Baba Zula, pustynny trans w wykonaniu Ifriqiyya Électrique oraz elektroniczny beat połączony z północnoafrykańskim folkiem w wykonaniu Ammar 808. Koncertom towarzyszyć będzie wystawa, stoisko z unikatowymi materiałami wytwórni oraz dyskusja z jej założycielami – Peterem Weberem i Chrisem Eckmanem, poprowadzona przez dziennikarza muzycznego Rafała Księżyka i managerkę muzyczną, szefową festiwalu JazzArt w Katowicach – Martynę Markowską.

Po wielu latach nieobecności, w Lublinie wystąpi też Lech Janerka, czyli jedna z ikon, a jednocześnie jedna z najbardziej zagadkowych i oryginalnych postaci polskiej sceny muzycznej. Ważnym wydarzeniem Festiwalu Wschód Kultury – Inne Brzmienia będzie także premierowy występ duńsko-polskiego kolektywu Afenginn & Bastarda, czyli muzyczne spotkanie pochodzącej z Kopenhagi grupy Afenginn oraz związanego z oficyną Lado ABC warszawskiego trio Bastarda. Ten drugi skład wystąpi w Lublinie dwukrotnie, ponieważ ostatniego dnia festiwalu zaprezentuje na żywo autorską ścieżkę dźwiękową do filmu „Ziemia” Aleksandra Dowżenki.

Listę polskich artystów zamyka nowy zespół tytanów trójmiejskiej alternatywy, czyli transowe Rito, zbudowane w dużej mierze na rytmie, pierwotnej energii i sile witalnej oraz szalona, przebojowa elektronika duetu Wczasy.

Ciekawą propozycję dla poszukiwaczy innych brzmień stanowić będzie bez wątpienia szalona grupa pod wodzą Igora Krutogolova, grająca pod sporo mówiącą nazwą Igor Krutogolov’s Toy Orchestra. To zdaniem wielu znawców najlepszy na świecie zespół grający wyłącznie na dziecięcych instrumentach. W ruch pójdą minigitary, bębenki, dziecięce klarnety i akordeony, pianinka i grzechotki, z których Toy Orchestra wyczaruje prawdziwą magię.

Nie zabraknie także przedstawicieli młodego pokolenia twórców zza wschodniej granicy. W tym roku wschodnią prezentację otworzą dwie grupy z Ukrainy – grający mocny, wyrazisty stoner rock Sinoptik oraz łączący hip-hop, elektronikę i muzykę klubową OY Sound System. Całości ukraińskiej prezentacji dopełni Alinda, która w swojej muzyce łączy w spójną, przemyślaną całość post rock, elementy metalu, prog rock, a nawet ambient i elektronikę.

Białoruś reprezentować będzie natomiast grupa Super Besse, podbijająca w ostatnim czasie zachodnie rynki muzyczne. Pochodzący z Mińska artyści nawiązują mocno do stylistyki cold wave i new wave, robiąc też wycieczki w stronę post punka czy electro.

W ramach koncertu „Songs of protest” wraz z zaproszonymi do projektu artystami postaramy się spiąć klamrą to szerokie zagadnienie oraz odpowiedzieć na pytanie nurtujące od kilku lat współczesny świat muzyczny – co się stało z dzisiejszymi protest songami i czy artyści naszych czasów jeszcze się buntują? Jeśli tak, to przeciw czemu, jakim językiem oraz jak taki przekaz dociera do słuchacza? Z tematem zmierzy się powołana specjalnie na Inne Brzmienia Follow The Rabbit Orchestra, czyli autorska orkiestra pod wodzą Oli Rzepki (Drekoty), złożona z muzyków takich składów jak 100nka i Graal oraz z udziałem Gaby Kulki, Natalii Pikuły i Marsiji Loco.

Podczas festiwalu odbędzie się też dedykowany branży muzycznej specjalny cykl szkoleniowy „Music IN”, który będzie swoistym inkubatorem dla artystów, managerów, promotorów oraz producentów wydarzeń muzycznych i animatorów życia muzycznego. Specjalnie dla nich przygotowany został szereg inspirujących warsztatów, dostarczających narzędzi do świadomego budowania kariery w branży muzycznej.