fot: Pixabay.com
Nie mamy wątpliwości, że każdy rozpozna choć jeden z przebojów, które dziś wspomnimy. Lata 2000–2004 to okres prawdziwego rozkwitu polskiej sceny muzycznej — czas, gdy rodzime stacje radiowe i telewizyjne promowały artystów, którzy na trwałe zapisali się w naszej pamięci.
To właśnie wtedy Kasia Klich podbiła listy przebojów swoim hitem Lepszy model, a publiczność zakochała się w charakterystycznym brzmieniu Brodki, Gosi Andrzejewicz, Kasi Kowalskiej czy zespołu Virgin z charyzmatyczną Dodą na czele. Sprawdź zestawienie tutaj.
Były to też lata, w których telewizyjne programy talent-show, takie jak Idol czy Szansa na sukces, odkrywały przyszłe gwiazdy — m.in. Ewelinę Flintę, Anię Dąbrowską czy wspomnianą Brodkę. W polskich klubach i domach królowała mieszanka popu, rocka i wczesnych eksperymentów z elektroniką. Reni Jusis i Kayah wprowadzały świeże brzmienia, łącząc dance, soul i funk, a Paktofonika oraz Grammatik pokazali, że hip-hop ma w Polsce głęboki głos i własny styl.
Nie można też zapomnieć o Eurowizji 2003, gdzie Ich Troje z piosenką Keine Grenzen zdobyło międzynarodowe uznanie, ani o rosnącej popularności zespołów takich jak Wilki, Blue Café czy Łzy, które dostarczały przebojów łączących rock z melodyjnym popem.
To były lata, w których muzyka naprawdę łączyła pokolenia — a wiele z tych utworów do dziś potrafi przenieść nas w czasy pierwszych MP3-ek, odtwarzaczy CD i list przebojów w radiu.
Sprawdź poniżej 2 część wielkich przebojów z lat 2000 – 2004. Kolejność utworów jest losowa.
Najlepsze polskie piosenki 2000-2004
Paktofonika – Jestem Bogiem
Utwór pochodzi z kultowego albumu Kinematografia, nagranego krótko przed tragiczną śmiercią Magika. Piosenka stała się hymnem polskiego hip-hopu, łącząc surową szczerość tekstu z głęboką refleksją o życiu i sławie. Do dziś jest uznawana za jeden z najważniejszych utworów w historii polskiej muzyki.
Kayah – Anioł wiedział
Piosenka promowała album JakaJaKayah, pokazując bardziej ironiczno-refleksyjną stronę artystki. To jeden z ciekawszych utworów Kayah z początku XXI wieku.
Ich Troje – Keine Grenzen
Utwór reprezentował Polskę na Eurowizji, zajmując wysokie, siódme miejsce. Piosenka w trzech językach miała pacyfistyczne przesłanie o jedności ludzi bez względu na dzielące je granice. Stała się międzynarodowym sukcesem zespołu.
Łzy – Agnieszka już dawno…
Singiel, który katapultował zespół do ogólnopolskiej sławy. Tekst o utraconej miłości stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych w polskim pop-rocku. Do dziś to obowiązkowy punkt na koncertach zespołu.
Edyta Górniak – Nie proszę o więcej
Singiel z płyty Perła, Edyty Górniak po przerwie. Piosenka łączyła pop z elementami soulu i została świetnie przyjęta przez fanów. To w tym czasie Edyta ugruntowała pozycję jednej z najpotężniejszych wokalistek w Polsce.
Kombii – Pokolenie
Kultowy utwór zespołu Kombi, będący muzycznym manifestem nowego pokolenia dorastającego po transformacji ustrojowej. Wykorzystano go m.in. w kampaniach społecznych i programach telewizyjnych.
Sistars – Sutra
Sutra to przebój, który zdefiniował brzmienie polskiego R&B. Utwór zdobył Fryderyka i uznanie krytyków oraz słuchaczy. Charakteryzował się odważnym teledyskiem i nowoczesnym, jak na tamte czasy, produkcyjnym stylem.
Monika Brodka – Ten
To debiutancki singiel Brodki po zwycięstwie w pierwszej edycji Idola. Piosenka była dużym radiowym hitem i zapowiadała narodziny nowej gwiazdy polskiego popu. Jej świeży wizerunek i naturalność przyniosły artystce dużą sympatię publiczności.
Wilki – Bohema
Singiel z albumu Watra był jednym z największych hitów zespołu tamtych lat. Utwór, opowiadający o artystycznym niepokoju i wolności, stał się symbolem Wilków i ich dyskografii. Zyskał status złotej płyty.
IRA – Bez Ciebie znikam
Singiel z albumu Tu i Teraz, który stanowił powrót zespołu po kilkuletniej przerwie. Tekst utworu opowiada o mężczyźnie który nie może się pozbierać po stracie ukochanej kobiety. Tekst jako jedyny na całej płycie w całości napisał wokalista grupy Artur Gadowski.
Brathanki – W kinie, w Lublinie – kochaj mnie
Utwór w stylu folk-pop stał się jednym z największych przebojów grupy. Jego lekki, taneczny klimat i charakterystyczne skrzypce sprawiły, że był chętnie grany na imprezach i weselach. Piosenka potwierdziła popularność Brathanków po sukcesie wcześniejszych wydań.
Łzy – Oczy szeroko zamknięte
Jeden z największych przebojów zespołu, tym razem z mocniejszym, bardziej emocjonalnym brzmieniem. Piosenka dominowała w radiu i zdobyła tytuł „Przeboju roku”. Łzy na stałe wpisały się wtedy w krajobraz polskiej muzyki, a utwór ciągle jest wielkim przebojem.
Raz Dwa Trzy – Trudno nie wierzyć w nic
Tytułowy utwór z nagradzanego albumu zespołu Adama Nowaka. Łączył poetycką głębię z minimalizmem muzycznym. Stał się jednym z najczęściej cytowanych tekstów polskiej piosenki początku wieku.
Hey – Muka
Utwór pochodzi z albumu [sic!], który ukazał się w 2001 roku i zapowiadał bardziej eksperymentalne brzmienie zespołu. „Muka” wyróżniała się mrocznym klimatem i alternatywnym stylem, odchodząc od wcześniejszego, grunge’owego brzmienia Hey. Choć nie był typowym radiowym przebojem, zyskał uznanie krytyków i fanów.
Lady Pank – Stacja Warszawa
Piosenka pochodzi z albumu Teraz, który stanowił powrót zespołu do bardziej nowoczesnego, rockowego brzmienia. Utwór stał się jednym z największych przebojów Lady Pank i jest często grany w radiu. Piosenka stała się nieoficjalnym hymnem stolicy.
Kazik / Yugoton – Malcziki
Malcziki to nowa wersja hitu radzieckiego zespołu NRG z lat 80., nagrana przez projekt Yugoton, w którym wystąpili m.in. Kazik Staszewski. Utwór znalazł się na albumie Yugoton, będącym hołdem dla muzyki z byłej Jugosławii. Stał się ogromnym przebojem radiowym i ironicznym komentarzem do ówczesnej popkultury.
Hey – Cisza, ja i czas
Piosenka pochodzi z płyty Music, Music. Utwór był jedną z najczęściej granych ballad w polskich stacjach radiowych w tamtym roku. Tekst Kasi Nosowskiej o przemijaniu i samotności zyskał duże uznanie słuchaczy.
Chylińska – Winna
Singiel pochodzi z albumu Winna, który był pierwszym po rozpadzie zespołu O.N.A. Utwór prezentował mocne, rockowe brzmienie i tekst pełen emocji oraz buntu, charakterystyczny dla stylu Chylińskiej. Winna zdobyła status kultowego singla i do dziś pojawia się w różnych zestawieniach.
Maanam – Ocean wolnego czasu – Kraków
Utwór znalazł się na ostatnim studyjnym albumie zespołu, zatytułowanym Znaki szczególne. To nostalgiczna, melodyjna piosenka będąca muzycznym listem miłosnym do rodzinnego miasta Kory. Stała się jednym z najbardziej rozpoznawalnych późnych hitów Maanamu i często była grana podczas koncertów pożegnalnych grupy.
Jak się pewnie domyślasz- brakuje jednego utworu. Która piosenka według Ciebie powinna się tutaj znaleźć? 🙂