Do największego polskiego festiwalu pozostało już niecałe 66 dni! Organizatorzy co roku zaskakują nas tym, jakie gwiazdy zawitają do naszego kraju. Niektóre z nich odwiedzą Polskę po raz pierwszy!
Tegoroczna edycja odbędzie się w dniach 28 czerwca – 1 lipca na terenie lotniska Kosakowo w Gdyni. Headlinerami tegorocznej edycji są: Radiohead, Foo Fighters, The Weeknd, The xx. Jednak nie tylko headlinerzy zaskoczyli. Zaskoczeniem są pozostałe gwiazdy, które przez 4 ostatnie dni czerwca odwiedzą scenę w Gdyni.
RADIOHEAD – OPEN’ER 2017
Radiohead to bez wątpienia jedna z najważniejszych współczesnych grup muzycznych, a z całą pewnością najbardziej wpływowa. Powstali w 1985 roku w Abingdon, niecałe 20 kilometrów od Oxfordu, z którym zespół kojarzony jest do dziś. Skład zespołu od samego początku jest niezmienny: Colin Greenwood , Jonny Greenwood, Ed O’Brien, Philip Selway i Thom Yorke.
FOO FIGHTERS – OPEN’ER 2017
Współczesna muzyka rockowa bez Foo Fighters byłaby nie tyle uboższa, co niekompletna. To zespół, który mimo statusu gigantycznej gwiazdy nadal ma ogromny dystans do siebie, poczucie humoru i co najważniejsze, potrafi wytworzyć ze swoimi fanami więź bezgranicznej sympatii. Założony w 1994 roku jako jednoosobowy projekt Dave Grohla, perkusisty Nirvany, miał być formą przepracowania traumy spowodowanej śmiercią Kurta Cobaina i końcem macierzystego zespołu.
THE WEEKND – OPEN’ER 2017
Po raz pierwszy The Weeknd ujawnił się ponad 6 lat temu. W grudniu 2010 na portalu YouTube pojawiły się trzy utwory sygnowane tajemniczym pseudonimem. Kiedy trzy miesiące później The Weeknd wydawał pierwszy mixtape „House of Balloons”, dowiedzieliśmy się, że za projektem stoi 21-letni Kanadyjczyk, Abel Tesfaye, ale reszta jego biografii składała się głównie z plotek i niedopowiedzeń. Sieć huczała, a krytycy oszaleli na punkcie pierwszych 9 utworów The Weeknd. Początkowemu sukcesowi na pewno pomógł Drake, który nie tylko namawiał fanów do ściągnięcia ”HoB”, ale także zaprosił artystę na album „Take Care” i festiwal OVO Sound. Będzie to pierwszy koncert artysty w Polsce!
THE XX – OPEN’ER 2017
Najnowsze utwory The xx polska publiczność słyszała jako jedna z pierwszych na świecie. Był to wyraz wyjątkowej więzi, która od samego początku łączy londyńskie trio i fanów alternatywy znad Wisły. Dwa ubiegłoroczne koncerty w Poznaniu i Warszawie wyprzedały się do ostatniego miejsca, dlatego z wielką dumą organizator ogłosił, że The xx dołączają do line-upu festiwalu Open’er jako jako kolejny headliner!
JAMES BLAKE – OPEN’ER 2017
Sporo się zmieniło od czasu, kiedy James Blake po raz pierwszy i wystąpił na Open’erze. Latem 2011 roku był nieśmiałym chłopakiem opromienionym sukcesem debiutanckiego imiennego albumu i chyba najmocniej komentowanym nazwiskiem nowej elektroniki. Prestiżowe portale wychwalały jego płytę, na której echa dubstepu mieszały się z najlepszymi tradycjami IDM-u, a klimatu dodawał gospelowy soul. W czasie koncertów Blake perfekcyjnie korzystał z możliwości, jaką dawało granie elektroniki na żywo, ale w jego występach było „coś jeszcze” – jednocześnie wytwarzał intymną atmosferę i wprowadzał publiczność w stan klubowej ekstazy. Tak jest zresztą do dziś. Występy Jamesa Blake’a uchodzą za jedne z najlepszych i najbardziej emocjonalnych we współczesnej muzyce elektronicznej, choć trzeba dodać, że Brytyjczyk jest już w zupełnie innym punkcie kariery niż 3 lipca 2011 roku.
DUA LIPA – OPEN’ER 2017
Choć debiutancki album Dua Lipa wyda dopiero 2 czerwca, to już dziś wiadomo, że będzie to jedna z najważniejszych płyt 2017 roku, zawierająca przynajmniej trzy gigantyczne przeboje: „Be the One”, „Hotter than Hell” i „Blow Your Mind”. Każdy z tych utworów świetnie radził sobie w polskich stacjach radiowych, mimo, że piosenkarka właściwie dopiero co pojawiła się na rynku muzycznym. Ma dopiero 21 lat. Urodziła się w Anglii, w rodzinie albańskich Kosowian i choć w połowie ubiegłej dekady wróciła do Kosowa, namówiła rodziców na ponowny wyjazd do Londynu, gdzie rozpoczęła karierę muzyczną. Prócz wspomnianych singli, głos artystki słyszymy w nagraniach Seana Paula – „No Lie” i nie schodzącym z list przebojów kawałku Martina Garrixa „Scared to Be Lonely”. Jej występ na Open’erze będzie jednocześnie jej koncertowym debiutem w Polsce.
ROYAL BLOOD – OPEN’ER 2017
Podobnie jak w wypadku The Kills, w Royal Blood generowanie hałasu wzięło na swoje barki tylko dwóch muzyków. Wystarczają im bas i perkusja. I naprawdę w tym wypadku mniej znaczy więcej. Ich pierwszy koncert na Open’erze przeszedł do historii jako jedyny, po którym musiano w ekspresowym tempie naprawiać podłogę (Alter Stage miała wtedy nieco bardziej kameralny charakter niż obecnie) i zapewne był to tylko promil w morzu podobnych wydarzeń na długiej trasie Royal Blood. Nim wydali debiutancki, imienny album, byli już właściwie na ustach wszystkich najważniejszych mediów i postaci przemysłu muzycznego. Znaleźli się na liście talentów BBC Radio 1, Arctic Monkeys zaprosili ich na support podczas swoich największych koncertów, a ich występ na Open’erze nie pomieścił wszystkich chętnych.
SOLANGE – OPEN’ER 2017
Solange Knowles, młodsza siostra Beyonce, to dziś jedna z najbaczniej obserwowanych gwiazd amerykańskiej muzyki. Kilka dni temu odebrała swoją pierwszą nagrodę Grammy i to w dodatku za swoją pierwszą nominację, co stało się symbolicznym ukoronowaniem sukcesu jej najnowszego albumu, „A Seat at the Table”. Płyta wydana pod koniec września szybko została uznana za jeden z najlepszych albumów 2016 roku, co potwierdziły tylko najważniejsze podsumowania roku w muzyce. Pitchfork, Spin czy Vibe wybrały „A Seat at the Table” płytą roku i nawet alternatywny i poszukujący „The Quietus” uznał wydawnictwo Solange za wydarzenie godne podium. Będzie to jej pierwszy występ w naszym kraju.
G-EAZY – OPEN’ER 2017
G-Eazy to naprawdę Gerald Earl Gillum, Kalifornijczyk z pochodzenia, absolwent uniwersytetu w Nowym Orleanie i coraz jaśniej świecąca gwiazda światowego hip hopu. Pierwszy znaczący materiał G-Eazy’ego ukazał się w 2011. Był to mixtape „The Endless Summer”, na którym znalazł się singlowy numer „Runaround Sue”, hiphopowa interpretacja przeboju z 1961 roku. Przełomowy okazał się rok 2012 – dwie znaczące trasy po Stanach oraz wydanie debiutanckiego albumu „Must Be Nice”, materiału wypuszczonego do sieci bez wsparcia dużej wytwórni, co nie przeszkodziło mu wylądować na trzecim miejscu hip-hopowej listy iTunes!
THE KILLS – OPEN’ER 2017
Dla fanów The Kills ubiegły rok okazał się szczęśliwy. Po ponad pięciu latach studyjnego milczenia duet nie tylko wydał nowy album, ale przede wszystkim nie stracił nic ze swojej energii, której już za kilka miesięcy doświadczą fani na Open’erze. Będzie to pierwszy polski koncert The Kills od momentu premiery „Ash & Ice”, co tylko podnosi rangę tego wydarzenia.
MODERAT – OPEN’ER 2017
Trudno w ostatnich latach chyba o przykład bardziej spektakularnego sukcesu na europejskiej scenie elektronicznej niż Moderat. Zespół założony w 2002 roku przez trzech berlińczyków – Saschę Ringa, Sebastiana Szarego i Gernota Bronserta dość szybko wydał debiutancką epkę, by zamilknąć na 6 kolejnych lat! Powody decyzji była dwa. Macierzyste składy muzyków właśnie zaczynały przebijać się do szerszej świadomości – Ring działał pod pseudonimem Apparat, a Szary i Bronsert rozwijali karierę jak duet Modeselektor. Drugą kwestią był problem z przeniesieniem studyjnego materiału na poziom występów live, a zgodnie uznali, że nie chcią statycznych show z laptopami.
RAE SREMMURD – OPEN’ER 2017
Ubiegłoroczna viralowa popularność utworu „Black Beatles”, muzycznego tła w nagrywanych na potęgę Mannequin Challenge, może nieco zafałszowywać odbiór kariery tego hip-hopowego duetu. Owszem, to „Black Beatles” zapewnił im światową rozpoznawalność, wspiął się na pierwsze miejsce listy singli Billboardu, a pochwały pod adresem zespołu wysyłał sam Paul McCartney. Ale o braciach Swae Lee i Slim Jxxmi głośno było już dużo wcześniej. Na początku 2015 roku ukazał się ich debiutancki materiał zatytułowany „SremmLife” i od razu dotarł do piątego miejsca najchętniej kupowanych płyt w USA. Sukcesowi wydawnictwa pomogły dwa single – „No Flex Zone” (także w wersji z udziałem Nicki Minaj) oraz „No Type”, oba uznane za odświeżające pozycje w amerykańskim hip-hopie, co przełożyło się także na imponujące wyniki odtworzeń i streamów. Z wydanym w sierpniu 2016 roku „SremmLife 2” jest podobnie. Znowu komercyjny sukces i jeszcze lepsze recenzje niż przy debiucie.
PROPHETS OF RAGE – OPEN’ER 2017
Aktualna sytuacja polityczna i społeczna na świecie wymagała głośnego i godnego komentarza muzycznego. Kto zrobi to lepiej, niż muzycy związani z najbardziej zaangażowanymi politycznie kapelami, jakie znamy? Prophets Of Rage łączą siły Toma Morello, Tima Commerforda i Brada Wilka (Rage Against The Machine), Chucka D i Dj Lorda (Public Enemy) oraz B Real’a (Cypress Hill). Pod wspólną nazwą zaczerpniętą z tytułu utworu Public Enemy postanowili przypomnieć najważniejsze utwory swoich macierzystych grup i zająć wyraźne stanowisko. Skoro był już powód, nazwa, materiał, a przede wszystkim muzycy, brakowało wyłącznie nośnego hasła, pod którym Prophets oRage mieliby ruszyć w pierwszą trasę po USA. Z pomocą przyszedł prezydent-elekt i jego patetyczno-patriotyczne motto kampanii, „Make America Great Again”…